Friday, December 7, 2007

Pak Lah Menipu...???

Assalamulaikum...
Allah.. lama tak jenguk mai.. maaf la yer.. sibuk sangat.. artikel kat bawah ini Arjuna nak kongsi dengan anda semua..baca dan kejutkan kelenaan minda kita..!Kita mesti bangkit..!..-salam syifa'..

"Oleh : Herman Samsudeen
Ketua Penerangan DPP W.Persekutuan

Organisasi kaji selidik antarabangsa, TNS dan Gallup International telah berjaya memperbodohkan pemimpin utama negara melalui laporan kajian mereka berhubung ‘Voice of the People’ diseluruh dunia . Melalui laporan tersebut Perdana Menteri telah membuat kesimpulan yang rapuh dan mendakwa bahawa Pilihanraya Malaysia bebas.

Memetik laporan Berita Harian;
“Di Malaysia, kajian yang dilaksanakan secara bersemuka itu bermula dari 2 Julai hingga 5 Ogos lalu membabitkan 1,250 penduduk bandar di Semenanjung. Dalam jawapan berhubung soalan sama ada pilihan raya dijalankan secara bebas dan adil, Malaysia mencatat 74 peratus, manakala 69 peratus menyatakan negara ini ditadbir mengikut kemahuan rakyat.”


Sebenarnya, bila dibaca berulang kali kita akan melihat satu perkara penting yang Perdana Menteri BN terlepas pandang atau sengaja tidak di‘highlight’kan.

Hipotesis kajian ini dibuat berdasarkan 1,250 responden yang terdiri dari penduduk bandar di Semenanjung sahaja. Kesimpulan yang dibuat adalah tidak logik dan masih boleh dipertikaikan kerana dengan jumlah responden sebanyak itu, mereka tidak sepatutnya mengatakan bahawa itulah pandangan sebenar masyarakat malaysia secara keseluruhannya.

Mengikut laporan Jabatan Perangkaan Malaysia sehingga 13 Julai 2007, jumlah populasi penduduk Malaysia adalah 27.17 juta. Dan berdasarkan laporan SPR sehingga 29 Mei 2007, jumlah pengundi berdaftar dinegara ini adalah 10,322,956 orang.

Oleh itu, sample sebanyak 1,250 yang diambil oleh TNS dan Gallup International adalah tidak sesuai bagi mewakili jumlah rakyat seramai 27.17 juta atau pengundi berdaftar seramai 10,322,956 orang. Jumlah sample sebanyak itu hanya layak diterima pakai bagi satu kawasan DUN yang jumlah pengundinya sekitar 70 ribu-100 ribu sahaja.

Jadi dakwaan Pak Lah bahawa ‘Pilihanraya Malaysia bebas’ adalah suatu pembohongan dan penipuan yang bertujuan bagi mengembalikan keyakinan rakyat kepada BN.

Hakikatnya, jika TNS dan Gallup International ingin membuat hipotesis yang tepat, mereka boleh melihat kepada jumlah peserta yang hadir dalam Himpunan Aman Rakyat anjuran BERSIH pada 10 November yang lalu. Jumlah kehadiran yang melebihi 100 ribu orang sudah cukup dijadikan sample kukuh bagi dunia menilai tahap kepercayaan rakyat Malaysia terhadap sistem Demokrasi Malaysia.

10 November 2007 menyaksikan kebangkitan gelombang kuning rakyat yang menuntut pemulihan demokrasi dan pilihanraya yang adil. 100 ribu yang hadir adalah layak bagi mewakili 27 juta rakyat atau lebih 10 juta pengundi berdaftar. Ianya satu hipotesis rambang yang mudah dan harus diambil kira bagi situasi pada masa kini.

Selain dari itu, sample yang diambil juga hanya melibatkan penduduk di bandar-bandar besar di Semenangjung Malaysia yang terhad kepada sekitar Lembah Klang sahaja. Seharusnya, laporan yang didakwa mewakili populasi keseluruhan rakyat Malaysia ini dibuat dengan mengambil kira pandangan sample dari luar Lembah Klang termasuklah di Sabah dan Sarawak.

Fakta kehadiran peserta Himpunan BERSIH lebih sesuai kerana ianya dihadiri oleh rakyat dari seluruh negara termasuklah dari Sabah dan Sarawak serta golongan kurang upaya yang turut menjadi pengundi berdaftar dinegara ini.

Seterusnya, Laporan TNS dan Gallup International yang dibuat adalah berdasarkan situasi kajian sehingga 5 Ogos 2007, sedangkan hipotesis terhadap Himpunan Bersih adalah lebih terkini iaitu pada 10 November.

Jadi, diharapkan agar rakyat Malaysia tidak lagi terpedaya dengan fakta yang ‘outdated’ yang dilemparkan oleh UMNO-BN. Momentum kebangkitan rakyat pada masakini sudah cukup baik dan mengetarkan hati Pak Lah.

Dan pada 11 Disember ini BERSIH akan berhimpun sekali lagi bagi membuktikan fakta yang ‘dilelong’ oleh Pak Lah tidak laku dan sudah ‘expired’. Rakyat dah celik dan mereka sedar hak mereka.

1 comment:

Anonymous said...

Hurmm baru tau pasai nih...dah beberapa hari tak belek akhbar..Cuma ada dengar khabar pasal 11Dis ni saja..

psst: past t-shirt kuning satu ;P