Monday, December 31, 2007

Jiwa Baru Setiap Hari..

Bismillahhirrahmannirrahim...
Assalamualaikum..
Haa.. Sihat ke semua..? Moga sihat la hendaknya.. Bila dah sihat tu jangan lupa bersyukur pula pada DIA yang menganugerahkan kesihatan tersebut.. Itu adalah sebagai salah satu tanda bahawa di hati kita masih ada secebis iman..InsyaAllah.
Hrmm.. Salam IdulAdha..! Walaupun ucapan ini kemungkinan dah basi kepada anda semua, Arjuna tetap nak qadha balik ucapan ini.. yer la.. bz sangat-sangat...sehingga tak sempat menjenguk ke taman dakwah ini.. maafla.. bukan kah anda semua adalah seorang yang pemaaf?.. kalau tidak.. pendek umur!.. he3..
Hrm.. sedar tidak sedar kita semua sudah melangkah ke tahun 2008 masihi. Justeru,sekarang hadirlah era baru bagi sesetengah orang.. namun tidak bagi Arjuna. Arjuna bukan tidak mahu meraikan dan mengucapkan tahun baru, tetapi bagi diri ini..lebih penting untuk mengiktiraf dan menyambut serta meraikan kalendar hijrah bagi kita selaku umat Islam yang insyAllah akan tiba dua,tiga hari lagi..
Bila datang musim baru ini.. banyak soalan yang boleh kita dengar seperti " Apa azam tahun baru kamu? ".. " Sudahkah kamu muhasabah dan post mortem kehidupan kamu bagi tahun lepas..?..Dan banyak lagi soalan-soalan yang berkaitan dengan sambutan tahun dan musim baru ini. Namun, kita sering terlepas pandang bahawa tindakan seperti ini kadang kala menjadikan kita semakin lemah dan gagal dalam kehidupan kerana ia akan membuatkan hidup kita lambat dan rasanya tidak keterlaluan arjuna faktakan bahawa tidak akan ada perubahan dan peningkatan. Mengapa perlu kita mengunggu sehingga 365 hari untuk kita mengubah dan memperbarui hidup kita ke arah yang terbaik?.. Bukankah Islam mengajar umatnya sentiasa muhasabah, mentajdid azam, mengubah diri ke arah kebaikan tidak bergantung kepada masa-masa tertentu?.. Salahkah kita membina azam baru setiap hari contohnya selepas bangkit dari tidur untuk menjadikan diri terbaik dalam segala hal pada hari tersebut.. dan diteruskan pada hari-hari yang keseterusnya..? Bukankah kita pernah mendengar kata-kata
" Jadikan diri kita hari ini lebih baik daripada semalam.."..?
Ya... tidak salah untuk kita muhasabah diri dan membina azam baru setiap kali datangnya tahun baru.. tidak salah sedikitpun.. Tetapi, adalah lebih baik jika kita anjakkan adat minda ini kepada perlaksanaanya pada setiap hari.. Ini lebih berkesan dan yang penting inilah sebenarnya kehendak Islam untuk membina kekuatan umat yang mulia di sisi Allah.
Bina azam setiap hari..!Muhasabah diri setiap hari..!Maafkan orang setiap hari..!Jadilah insan dan hamba Allah yang terbaik dari semua sudut setiap hari!..
Kita lupa sekejap pasal tahun baru, kita pergi sekejap kepada perkembangan terkini politik dalam negara. Jika dikaji perkembangan politik sekarang ini seolah-olah pilihanraya akan diadakan dalam masa sebulan dua lagi.. bermula dengan 'parti menyumbatkan pemipin pembangkang dalam ISA', ketidakadilan yang dibuat antara kes Batu Burok dan HINDRAF ( seolah-olah ingin mengambil hati orang-orang India supaya tidak melompat kepada parti lain selain BN) dan terkini jika anda menonton berita-berita terutama TV1 dan TV3 sejak akhir-akhir ini, anda akan dapat mendengar ucapan-ucapan pemimpin BN berkempen walaupun dalam majlis membantu mangsa banjir..
Selain itu, negara juga panas dengan isu aksi seks pemimpin parti komponen BN dan isu tok Samy Vellu dihina dan di'boo' oleh masyarakat khususnya kaum India di suatu majlis.. Ini jelas penolakan secara zahir rakyat kepada pemimpin BN..!
Arjuna yakin kali ini rakyat tidak akan berdiam diri lagi.. andai tiada penipuan dalam pilihanraya akan datang, insyaAllah, arjuna yakin UMNO dan BN akan dimakamkan!Pasti..! Rakyat tidak bodoh dalam menilai.. Perkembangan terkini yang dibuat oleh parti pembangkang juga terutamanya di kampung-kampung membuktikan rakyat sudah tidak menerima pemerintahan UMNO dan BN lagi.. Lawan tetap lawan..! Sampai UMNO & BN dikalahkan..! salam syifa..'

1 comment:

ukhti27 said...

Salam Ma`al Hijrah 1429 :)

May ALLAH `Azzawajalla
preserve and protect U,
keep U strong on the straight path,
forgive Ur sins and make U successful
in this life and the hereafter.

ALLAHumma amiin.