Tuesday, December 5, 2006

Kahwin, Taqwa dan Ilmu...

Assalamualaikum..

Hari ni arjuna sempat berbual dengan seorang sahabat yang arjuna anggap sebagai guru arjuna di sini..ye lah pernah mengajar arjuna, kira guru la kan..Beliau bakal melangsungkan perkahwinan dalam masa terdekat ini. Maklumlah di Syria sekarang ini,semakin ramai pelajar – pelajar kita yang kahwin dan yang nak kahwin..tahun ni sahaja 5 pasangan kahwin..Alhamdulillah.

Arjuna bertanya pada sahabat arjuna tu kenapa beliau terfikir nak kahwin..ye la, memang ia berkaitan dengan jodoh, itu memang ketentuan ALLAH.., yang arjuna nak tahu ni asbabnya..Beliau mengatakan tahap dirinya sudah wajib untuk kahwin! .
Kerana katanya,kadang-kadang seseorang itu walaupun ilmunya tinggi, tidak semestinya taqwanya juga tinggi..kerana kedua-duanya berlainan..
Beliau bagi contoh, mereka yang pandai ilmu Nahu..tidak semestinya mereka boleh bercakap Arab dengan baik..kerana pandai Nahu dan cakap Arab adalah perkara yang berlainan.. betul juga..

Contoh yang beliau bagi tadi membuatkan arjuna terfikir tentang kehebatan beberapa orang penceramah yang arjuna kenali..mereka boleh berceramah..ceramah mereka berapi-api..tapi, bila suruh baca kitab Arab atau terjemah Hadis mula lah tergagap..
Ada pula beberapa Tok Guru pondok, mereka nie ilmu tak payah cerita la..bagi je kitab Feqah dan lain-lain..mereka boleh baca dan bagi terjemah dengan tepat sekali..tapi, bila kita suruh dia berceramah, dok di pentas 1@2 jam,..mereka tidak boleh..tidak biasa katanya..ini menunjukkan ceramah dan penguasaan Ilmu adalah benda yang berlainan..siapa pun boleh ceramah kalau mereka menguasai tekniknya..tapi,tidak semestinya mereka berilmu..

Inilah yang arjuna lihat kelemahan mereka yang kata nak intima’ dalam perjuangan Islam (tholib ‘ilm khususnya), semangat tu sentiasa berkobar-kobar..tapi, tahap usaha untuk mencari ilmu amat mengecewakan..Ingatlah!..perjuangan Islam memerlukan orang yang berilmu..Ilmu itulah yang akan membuatkan masyarakat tertarik kepada perjuangan ini..memang bagus kalau ada bakat berceramah,..itu juga satu aset, tapi ia tidak akan ke mana-mana tanpa ilmu..Ilmu terlalu penting!..Wahai penuntut ilmu agama..jangan tidur lagi..bangunlah daripada lena!..sama-sama kita ubah diri kita..(pesanan untuk diri sendiri sebenarnya)..

Sekarang, kembali kepada diri kita masing-masing..cuba check balik..tidak kira la siapa pun kita..kalau kita sebagai peguam, mungkin kita hebat berbicara dan berhujah, mungkin juga kerja kita tu dapat bagi sumbangan kepada Islam..tapi, cuba check balik taqwa kita camne.. berapa orang yang dah kita selesaikan kesnya dengan adil dan saksama.. atau berapa orang yang dah menjadi mangsa kepada pengadilan serong kita..

Itu kalau kita peguam,.. kalau doktor, guru dan apa sahaja kerja kita asalkan kerja tersebut boleh bagi sumbangan kepada Islam, cuba check sentiasa..biar apa sahaja ilmu yang kita miliki ..dan pastikan kita tidak lupa kepada satu anugerah yang bernama TAQWA!.. Moga sahabat arjuna itu mendapat ketenangan dengan penyelesaian yang beliau pilih..dan moga masjid yang dibina kekal abadi.. Salam syifa’..

No comments: