Thursday, August 20, 2009

Tuan Guru Nik Aziz Di ISA Kan?..


Bismillah wa Lillah..

" Nik Aziz Seleweng ". Itu tajuk utama akhbar UMNO - Berita Harian , 20 Ogos 2009. Kenyataan Jawatankuasa Muzakarah Fatwa Kebangsaan ini seolah-olah telah meng 'ISA' kan Tuan Guru Nik Abdul Aziz. Hukuman yang dijatuhkan tanpa dibicarakan. Hukuman yang dijatuhkan tanpa sedikit pun disadur dengan perlaksanaan yang profesional. Ini lah UMNO.

Kita semua tahu yang kes kenyataan Tuan Guru berkenaan dengan penyokong UMNO tidak akan masuk syurga itu belum diputuskan lagi samada Tuan Guru benar-benar mengeluarkan kenyataan itu atau pun tidak kerana dikatakan kenyataan Tuan Guru itu sudah diputar belit. Tuan Guru juga dalam proses untuk menyaman akhbar yang mengeluarkan isu tersebut. Malah Tuan Guru sendiri menempelak Mufti Perak yang mengeluarkan kenyataan mengecam Tuan Guru tanpa merujuk dahulu kepada beliau berkenaan isu tersebut kerana itulah cara yang beradab dalam kita merungkai khilaf di kalangan ulama'.

Tapi, apa yang berlaku..? Sepatutnya Jawatankuasa Muzakarah Fatwa Kebangsaan tidak hanya berpandukan kepada akhbar harian untuk membuat keputusan dalam kes sebesar ini. Kes yang melibatkan akidah. Perlu ada siasatan, perbincangan, kesahihan dan penelitian yang menyeluruh sebelum membuat keputusan. Bukankah Islam telah mengajar kita " Jika datang kepadamu seorang fasiq membawa berita maka selidikilah ". Ini tidak, dengan berpandukan akhbar yang penulisnya kita tidak tahu apakah muslim atau non muslim dan juga setelah TPM mengeluarkan kenyataan supaya Jawatankuasa Muzakarah Fatwa Kebangsaan memberikan kenyataan berkaitan isu ini secepat mungkin... terus hukuman zalim ini dibuat oleh Jawatankuasa Muzakarah Fatwa Kebangsaan. Hanya orang yang bodoh sahaja mempercayai kenyataan politik yang dibuat oleh Jawatankuasa Muzakarah Fatwa Kebangsaan ini.

Masakan tidak, sebelum ini berlambak isu-isu yang melibatkan kehancuran akidah yang bisa menganggu gugat hidup umat Islam contohnya judi, arak, pelacuran, along, hiburan yang melampau dan banyak lagi yang Jawatankuasa Muzakarah Fatwa Kebangsaan boleh memberikan komentar dan kenyataan untuk masa depan umat Islam tetapi sedikit pun kita tidak mendengar Jawatankuasa Muzakarah Fatwa Kebangsaan ini berkokok tentang isu-isu tersebut. Diam seribu bahasa.! Alih-alih bila datang PRK Permatang Pasir ini dan Tuan Guru telah memberikan kenyataan yang telah diputarbelitkan oleh media UMNO, berkokok pula mereka. Apa ni..? Nampak sangat ulama makan gaji. Nahnu nahkum bi zowahir. Rakyat boleh berfikir..! Jelas di sini Tuan Guru telah di ISA kan oleh Jawatankuasa Muzakarah Fatwa Kebangsaan. Herm.. ISA pun tak zalim bagi mereka barangkali. Memang pun..

Moga ujian yang menimpa Tuan Guru ini akan mendapat pembelaan daripada Allah. InsyaAllah. Apa susah.. bukankah pejuang itu sering diuji..?

No comments: