Thursday, November 13, 2008

KiTa PaStI MATI...

Menteri Pelajaran Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata beliau sama sekali tidak bersetuju dengan kaedah penggunaan klip video 'Sajak Kematian' di sekolah memandangkan ia tidak sesuai dengan tahap umur pelajar yang masih terlalu muda.

"Saya sungguh tidak bersetuju kerana kita hendak mendidik mesti secara berhemah dan pendekatan yang menakut-nakutkan lebih-lebih lagi terhadap anak-anak yang usianya cukup muda, saya rasa ia tidak akan membawa manfaat," katanya selepas
merasmikan Program Pertukaran Pelajar ASEAN (ASEP) 2008 di sebuah sekolah di Kuala Lumpur hari ini. - http://www.malaysiakini.com/news/92879


Assalamualaikum..

Isu sajak kematian yang meletup di akhbar sejak akhir-akhir ini memanggil arjuna untuk memberi sedikit pandangan. Sajak kematian yang memaparkan gambaran bagaimana seksaan di alam kubur ini menimbulkan pelbagai reaksi daripada pelbagai pihak. Ada yang menyokong dan ada yang menentang. Seperti biasa, nada kerajaan adalah seirama dengan pihak yang menentang jika sesuatu itu ada kaitan dengan agama. Adakah anda masih ingat dengan isu ‘Jom Heboh’ anjuran tv3 dahulu? Walaupun mufti yang di akui telah mengeluarkan fatwa bahawa ia HARAM, namun ‘Jom Heboh’ itu telah diHALALkan oleh kerajaan. Begitu juga dengan isu murtad, walaupun seorang mufti telah mendedahkan angka orang Islam yang telah murtad berjumlah beribu-ribu, namun pihak kerajaan menafikan dengan meminta bukti-bukti yang kukuh.

Sepatutnya kerajaan yang kononnya meletakkan Islam sebagai akar pemerintahan ini menunjukkan kerisauan dalam isu ini bukannya menimbulkan keraguan. Bukankah kepincangan akhlak muda mudi sekarang ini adalah hasil daripada banyaknya keraguan-keraguan yang ditimbulkan oleh kerajaan? Erm.. Keraguan dalam pendidikan misalnya.. Cuba intai isu rotan pelajar, kerajaan tidak bersetuju dengan peraturan ini kerana ia akan memberi tekanan kepada para pelajar. Lucu. Bila timbul isu pelajar menendang guru, isu ini kembali timbul… namun, seperti biasa.. kerajaan tetap keras kepala..!

Nabi SAW sendiri mengajar kita dalam hadis baginda supaya memukul (tanpa menyakiti) anak-anak jika tidak solat ketika umur anak-anak kita sudah mampu untuk solat. Mampu untuk solat pun dah boleh dipukul.. Bila baligh.., lu fikir la sendiri..!
Berbalik kepada isu sajak kematian tadi, kita semua tahu bahawa kematian itu sesuatu yang pasti. Wajib mati kepada mereka yang dihidupkan oleh Allah. Tidak dapat tidak. Justeru, salahkah jika pihak sekolah atau sesiapa sahaja mengambil insiatif untuk memberi peringatan kepada mereka yang hidup untuk sama-sama memperingati mati..? Bukankah kita akan mati?..

Iya.. mungkin ada di kalangan kita senada dengan arjuna tentang isu memberi peringatan tentang kematian tetapi tidak bersetuju method peringatan itu. Tidak boleh guna cara yang keras, nanti akan memberi kesan psikologi yang negatif kepada pelajar dan ia boleh membawa kesan yang buruk kepada pengukuhan akidah. Mungkin itu hujahnya.

Erm.. kalau begitu, bagaimana pula dengan penyiaran drama seram atau cerita hantu seperti ‘Kekasihku Seru’, ‘Puaka Niyang Rapik’, ‘Jangan Pandang Belakang’ dan banyak lagi drama-drama dan filem-filem yang boleh membawa kepada keruntuhan akidah dan 100 kali ganda lebih seram daripada penayangan klip sajak kematian yang tentang oleh pihak kerajaan khususnya Kementerian Pendidikan?..

Berhentilah mengHALALkan benda yang HARAM dan mengHARAMkan benda yang HALAL lagi.. Kasihanilah remaja-remaja kita yang sedang enak dibuai kelaghaan. Cukuplah remaja-remaja kita yang sedang parah dan memerlukan agama sebagai penawar. Remaja hari ini adalah gambaran remaja pada masa depan. Boleh anda gambarkan bagaimana remaja pada masa depan jika anda perhatikan akhlak, kelakuan remaja pada hari ini?.. Fikir-fikirkan.. salam syifa’..

2 comments:

Mohd Al-Amin Daud Al-Azhari said...

Assalamualaikum..

Setuju sangat dengan apa yang diperkatakan oleh akhi..

Rupanya diorg ni takut juga ya nak mati..sepatutnya bila takut kita semakin menjadi orang yang baik..

Benarlah kata Nabi "Sesungguhnya org yg mengingati mati adalah org yg paling cerdik"

GuwaSufi said...

Salam sufi buat semua..

Dijemput tuan rumah ke my blog, ada undangan di sana :)