Thursday, July 5, 2007

Atasi Jangan Tangisi..

Assalamualaikum...

~ satu rumusan ringkas daripada penyelesaian masalah-masalah yang melanda diri sendiri ~

Tiada siapa pun didunia ini tidak mempunyai masalah. Orang bujang dengan masalah orang bujang, orang yang berkahwin dengan masalah keluarga, orang politik dengan masalah politik, pelajar dengan masalah pelajaran dan sebagainya. Seorang teman arjuna pernah menyatakan bahawa orang yang tidak mempunyai masalah itu adalah orang yang bermasalah! Ya ke?.. Betul kot.. Tetapi apa yang penting dan perlu difikirkan ialah bagaimanakah kita menghadapi sesuatu masalah.. Bagi arjuna secara peribadi, masalah adalah hadiah!..Mengapa pula?.. Ini kerana bila kita berhadapan dengan masalah, minda kita secara automatik akan berputar 360 darjah untuk mencari penyelesaiannya. Minda yang bekerja untuk mencari penyelesaian masalah itu akan membantu kita membentuk folder-folder sebagai jalan untuk keluar. Folder-folder itulah yang membantu mematangkan fikiran kita. Kematangan itulah yang akan kita jadikan pengalaman bila masalah tersebut berulang. Bukankah kematangan dan pengalaman itu merupakan hadiah yang bernilai..? Faham ke tak nie.. kalau tak faham.. maknanya anda sedang mengalami masalah!.

Allah memberi kita masalah yang mampu kita tanggung tetapi dengan syarat kita mestilah kembali kepadaNYA. Mungkin ada antara kita yang seringkali merintih dan mengeluh bila dilanda sesuatu masalah. Betul, bagi sesetengah orang keluhan dan rintihan itu dapat menenangkan minda dan jiwa yang serabut menanggung derita tekanan dalam menghadapi masalah. Tetapi, persoalannya kepada siapa kita mengeluh dan merintih..? Adakah rintihan dan keluhan itu kepada DIA yang merupakan penyelesai masalah atau kepada mereka yang dianggap boleh menyelesaikan masalah tetapi sebenarnya adalah penambah masalah..! Masalah adalah untuk diatasi bukan untuk ditangisi. Kita tidak berupaya menyelesaikan masalah jika tidak kembali kepada DIA yang memberi masalah. Bukankah disisiNYA segala penyelesaian?.. Faham ke tak nie.. moga anda faham!..



Satu perkara yang kita mesti set dalam minda bila menghadapi masalah ialah kita seorang yang HEBAT!..Dan kita akan menjadi LEBIH HEBAT jika berupaya menyelesaikan masalah tersebut. Kita wajib menguasai masalah, jangan biarkan diri kita dikuasai oleh masalah kerana ia akan meletakkan minda kita ditahap yang paling rendah untuk berfikir. Sedarlah, Allah akan menguji hambaNYA yang HEBAT dengan ujian yang HEBAT..! Jika anda seorang yang HEBAT, anda akan tersenyum bila menghadapi sebarang masalah.. tapi, senyum je.. bukan gelak tau!..

Sekali lagi arjuna tegaskan bahawa masalah itu untuk diatasi bukan ditangisi. Ingat, Allah jadikan kita sebagai seorang yang HEBAT tetapi kita yang sering menganggap diri sendiri lemah dan tidak berguna. Kita adalah apa yang kita fikirkan..! Walaupun semua orang didunia ini mengatakan kita lemah tidak bermakna kita betul-betul lemah! Hidup biar ada prinsip! Prinsip mesti berpandukan Allah! Mereka yang mengatakan kita lemah tidak semestinya mereka itu kuat. Tidak ada manusia yang sempurna, mungkin disuatu sudut kita sempurna dan disuatu sudut lain kita lemah. Itu fitrah insan. Ok.. moga Allah menyelesaikan segala masalah kita. Bukankah disisinya segala penyelesaian?.. -salam syifa'..

1 comment:

conan said...

salam

UJIAN YANG HEBAT HANYA UNTUK ORANG YG HEBAT