Friday, February 1, 2008

Syurga Itu Manis..Al- Fatihah..



Assalamualaikum..
Anda apa khabar?.. Semoga kita semua berada dalam keadaan sentiasa bersyukur di atas segala nikmat yang dipinjamkan oleh Allah.. kerana nikmat - nikmat yang dipinjamkan ini mungkin akan terus diambil balik oleh Allah di saat bekalan kita belum bersedia lagi untuk musafir menemuiNYA walaupun seringkali kita MERASAKAN kita sudah bersedia. Moga Allah jauhkan RASA TIDAK SEDAR DIRI INI!..



Ya.. 'Jika datang waktu ajal kamu, ia tidak akan dan tidak dapat ditangguhkan walau sedetik..' Dua hari lepas kita dikejutkan dengan kematian Sheikh Ishak Baharom, mantan Mufti Selangor (1985-1997). Allahyarham yang dikenali dengan sikap tawadhuk adalah seorang ulama yang memberi kesan kepada bangkitnya ruh perjuangan untuk menegakkan kebenaran. Mengapa tidak..? Isu pemecatan Allahyarham sendiri adalah kerana Allahyarham lantang menentang kemungkaran walaupun lawannya adalah PEMERINTAH SEKULAR yang bencikan Islam. Antara dalil keberanian Allahyarham adalah ketika menentang dan membahaskan isu ratu cantik yang menggemparkan negara satu ketika dulu dan kerana keberaniannya itulah yang telah menyebabkan Allahyarham kehilangan jawatannya sebagai Mufti Selangor!' Luahkanlah kebenaran walau ia pahit untuk diterima!..' Ini baru cebisan perjuangan Allahyarham , belum disentuh lagi bab kehebatan akhlak dan kemantapan fikrah beliu lagi.. Allahummaghfirlahu..warhamhu..! Persoalannya, masih adakah ulama-ulama seperti beliau yang sanggup menggadaikan takhta(pangkat) demi sebuah kebenaran??..

'Berjuang itu pahit.. kerana syurga itu manis..' ' Berjuang ertinya terkorban.. rela terhina kerana kebenaran.. antara dua jadi pilihan....dunia yang fana.. atau syurga..!'.. Pilihla sahabat kalian..!

Sememangnya diakhir zaman ini akan wujud satu keadaan yang mana " kathirul khutoba' wa qalilul ulama' " ( Ramainya orang yang hebat bercakap,berceramah..tetapi sedikit cuma ulama'..) Situasi ini sedang berlaku sekarang ini, para ulama' semakin hari semakin tiada..meninggalkan dunia fana ini.. dan masyarakat sering digemparkan di sana sini dengan kehebatan si polan itu..si polan ini.. yang hebat berceramah namun hakikatnya..ilmu entah ke mana.. Intai diri kita, muhasabah jiwa kita.. segar bugarkan minda kita kembali.. moga kita dipelihara ALLAH dalam setiap amalan yang kita lakukan.. terutamanya arjuna sendiri.. Ya ALLAH.. Ampunkan kami..maafkan kami.. kami hina ya ALLAH.. kami lemah.. jadikan kami dari golongan yang mendapat redha MU.. AMIINN.. TAKZIAH kepada keluarga Allahyarham Sheikh Ishak Baharom.

No comments: