Sunday, October 21, 2007

Aidilfitri..

Assalamualaikum…



Alhamdulillah.. dapat juga meng ‘online’ kan minda dan jiwa pada kali ini dalam taman dakwah kesayangan arjuna ini. Mungkin setiap kali anda menziarahi taman dakwah arjuna sejak akhir-akhir ini pandangan anda kabur dek kerana rerumput yang kian memanjang dan dedaunan yang berselerakan akibat lama ditinggalkan. Maafla.. Arjuna betul-betul tidak sempat untuk menebas rerumput yang memanjang dan menyapu dedaunan yang berselerakan itu. Amanah taklifan untuk menjaga hubungan manusia dengan manusia dan manusia dengan pencipta membuatkan arjuna sentiasa dalam kesibukan sejak akhir-akhir ini. Namun, usaha dakwah maya ini tidak sesekali arjuna akan tinggalkan.. wajib teruskan larian..!

Rasanya belum terlambat untuk arjuna ucapkan Selamat Hari Raya Aildilfitri kepada semua rakan-rakan bloggers, teman-teman di Syam serta sahabat-sahabat fillah yang sering menjenguk dan menyinggah di taman dakwah ini. Terima kasih banyak-banyak kerana banyak memberikan sokongan. Bagaimana sambutan Aidilfitri kalian..? Adakah benar-benar sudah kembali kepada fitrah yang menjadi tujuan utama Aidilfitri diraikan..? Bagaimana pula dengan amalan-amalan sepanjang Ramadhan?..Dapat di ‘istiqamahkan’ atau tidak?..Aidilfitri tidak bermakna apa-apa jika kita hanya berpakaian baru, berkasut mahal dan segala-galanya tampak bergaya tetapi jiwa kita tetap kotor dan bekarat, minda kita tetap kuning dengan merajakan fikrah barat dan taqwa serta iman kita entah ke mana. Marilah sama-sama kita koreksi diri masing-masing adakah segala-galanya sudah kembali kepada fitrah atau tidak.. Sama-sama beristighfar padaNYA..!

Musim raya ini juga dikenali dengan musim rumah terbuka. Buka sana. Buka sini. Pening kepala dibuatnya. Bukan apa… yang kita tertanya-tanya mengapa gelombang rumah terbuka nie hanya berlaku pada musim raya?.. Bukankah Islam mengajar penganutnya supaya sering memuliakan tetamu tidak mengira waktu kerana itu salah satu tanda keimanan kepada Allah..? Buatlah rumah terbuka.. tiada siapa yang larang.. namun, berhatilah-hatilah.. takut-takut berlaku pembaziran yang melampau dan mengakibatkan kita mendapat kemurkaan Allah. Haa.. ini belum masuk bab majlis kahwin lagi.. Ntah, tak nak cerita panjang-panjang bab nie.. sensitif.. He2..





Bercakap tentang membazir nie..Kat sini arjuna sertakan juga gambar rumah eh.. bukan.. banglo..eh.. rasanya tak jugak.. Istana kot.. yang menjadi kepunyaan salah seorang pemimpin UMNO Selangor. Di saat rakyat bawahan yang tinggal di pondok buruk (xpercaya?..tontonlah rancangan ‘Bersamamu’).. hidup dalam keadaan dho’if..makan pun tak cukup.. pemimpin korup ini boleh membina mahligai yang berharga 10 juta.. (takda akai ka..?).. Anda fikirlah sendiri… Ini mungkin isu lama.. Namun, ia tetap baru kepada mereka yang jiwanya hidup dan bencikan kezaliman. Bukankah ini satu kezaliman?.. Jangan biarkan hati kita cenderung kepada kezaliman.. Bersihkan ia..! Salam syifa’..

2 comments:

azisham said...

Selamat hr ry :D

tintaHati said...

Update juga ya...ingatkan sibuk dgn persiapan majlis ;)

bila balik syria dik?