Tuesday, September 8, 2009

Husnu Dzon Dengan ALLAH..


Bismillah wa Lillah..

Husnu Dzon dengan Allah. Inilah pesanan Sheikhuna Al Fadhil Sheikh Yahya Al Biek yang amat melekat dalam jiwa ini sedari dulu. Sedari bertatih untuk mengenali syariat, aqidah dan akhlak. Dan sampai sekarang pun diri ini masih bertatih untuk mengenali semua itu. Mengenal hakikat kehidupan yang dinikmatkan oleh Allah ini. Kadang-kadang diri ini lupa.. leka.. lalai.. riak.. ujub.. takabbur..lagha.. hasad.... Allah.. Banyaknya karatan dosa di jiwa ini. Malas rasanya jari jemari ini untuk menaip sifat yang baik yang diri ini pernah lakukan. Malu.. Ya.. Rasa malu dengan Allah kerana andai hendak dihitungkan berapa kali diri ini melakukan kebaikan ianya hanya boleh dikira dengan jari. Kalau hendak dibandingkan pula antara kebaikan dan keburukan..? Huh.. tentulah diri ini sentiasa dalam kelambu dosa..!

Pernah dulu diri ini hampir kelaparan ketika di perantauan menuntut ilmu.. Husnu Dzon dengan Allah lah menjadi makanannya. Pernah dulu diri ini hampir berputus asa kerana tekanan pelajaran yang tidak mampu ditanggung oleh minda.. Husnu Dzon dengan Allah lah menjadi pencetus ketenangannya. Pernah dulu diri ini ditimpa ujian yang berat yang melibatkan maruah keluarga.. Husnu Dzon dengan Allah lah menjadi kekuatannya.. Pernah dulu diri ini serabut dalam mencari wang untuk membina keluarga sendiri.. Husnu Dzon dengan Allah lah yang menjadikan diri ini kembali bahagia.. dan sekarang pun bertambah bahagia..!

Husnu Dzon dengan Allah merupakan ubat yang mujarab kepada segala penyakit. Husnu Dzon dengan Allah akan mengajar kita redha dengan segala ujian dan bersyukur dengan segala kebaikan. Redha yang tidak membawa kita kepada kufur akan nikmat Allah dan bersyukur tanpa membawa kita meninggalkan usaha dalam melakukan sesuatu. Apa sahaja yang berlaku kepada diri kita.. pandanglah dari sisi yang positif.. tidak kira samada sesuatu itu baik atau buruk. Anggaplah itu semua daripada Allah dan yakinlah.. jiwa kita akan tenang. Allah akan memberikan penyelesaian kepada semua masalah kita dan menjadikan kita hamba yang sentiasa bersyukur dan menilai sesuatu dengan akal iman bukan akal nafsu. Itu lah Husnu Dzon dengan Allah bagi diri ini.

Husnu Dzon (bersangka baik) lah dengan Allah.

No comments: