Monday, October 13, 2008

DATUK,BARUA..DAN HUHUHU..


Assalamualaikum..
Heboh dalam akhbar bahawa Shah Rukh Khan dah dapat anugerah Datuk dari kerajaan negeri Melaka.. Hairan pun ada.. nak gelak pun ada.. pening-pening..
Ya lah.. kalau nak dikira, atas dasar apa yang melayakkan pelakon Hindustan ini mendapat anugerah yang selalunya dianugerahkan kepada mereka yang berjasa kepada negara itu. Apa jasa dia kepada negara? Adakah dia calon angkasawan negara?.. ahli sukan negara? ataupun setidak-tidaknya adakah dia anak jati Melaka..?Herm..
Apa pun.. alasan yang diberikan oleh Ketua Menteri Melaka bahawa anugerah Datuk itu diberikan adalah berdasarkan sumbangan Shah Rukh Khan mempromosi negeri Melaka melalui filem lakonannya yang ditonton jutaan peminat seluruh dunia.. amat tidak logik! Alasan kosmetik..! Kalau camtu, kenapa tidak dianugerahkan sekali kepada pelakon-pelakon lain, pengarah filem dan pengarah fotografi yang memainkan peranan penting dalam menghasilkan filem-filem tersebut..? Maaf, arjuna timbulkan persoalan ini andai dikira dari alasan 'tidak cerdik' oleh Ketua Menteri Melaka itu..
Kalau ya pun minat kat SRK tu, buatlah keputusan yang munasabah sikit.. sekurang-kurangnya boleh diterima oleh masyarakat.. ini tidak, majoriti masyarakat tidak bersetuju lebih-lebih lagi berdasarkan dalam undian yang dibuat oleh Buletin Utama malam tadi. Huh! Memalukan..! Hari ini pula bergegar dalam akhbar tentang ketidakpuasan hati persatuan-persatuan artis Malaysia tentang penganugerahan tersebut.. Haa.. artis kita pun tidak puas hati!hehehe..
Sebenarnya kalau nak diikutkan ramai lagi yang layak untuk mendapat anugerah tersebut, contohnya Chef Wan.. beliau bukan sahaja seorang yang terkenal dalam bidang masakan tetapi juga dalam bidang lakonan. Beliau juga dah me'round' berpuluh-puluh negara untuk mempromosikan Malaysia dalam bidang masakan.. ini sudah terang lagi tersuluh.. tak gitu? Kalau bagi kat Chef Wan, arjuna yakin tidak akan suara-suara sumbang kat belakang tidak seperti yang berlaku sekarang ini..
Cukuplah negara kita me'raja'kan pendatang asing.. dah lah dalam bidang pekerjaan pun mereka dah kuasai, nyanyian serta siaran drama tv pun begitu juga.. takkanlah anugerah 'datuk' ni pun kita nak bagi mereka jadi 'raja' gak kot.. fikir-fikirkanlah..
Arjuna harap kerajaan Melaka mempertimbangkan semua keputusan tersebut.. kita mahukan sebarang penganugerahan diberikan kepada mereka yang betul-betul layak dan logik.. yang betul-betul berjasa kepada negara.. jangan nanti orang gelarkan mereka yang dapat Datuk segera ini sebagai 'Datuk BARUA' pula.. ok..
salam syifa'..

No comments: