Wednesday, August 8, 2007

Wahai anak pewaris Gayung.. Bangkitlah..!

Assalamualaikum..

Dato' Seri Anwar Ibrahim ditabalkan sebagai Ketua Imam Khalifah Besar Persatuan Seni Silat Pusaka Gayung Malaysia sempena Seminar Memartabatkan Perpaduan Gayung yang diadakan di hadapan Yayasan An Nahdhoh, Kampung Petani, Kubang Semang, Bukit Mertajam. Sejurus selepas itu heboh berkenaan dengan ‘gertakan’ pimpinan UMNO kepada Persatuan Seni Silat Pusaka Gayung Malaysia kerana membuat pertabalan tersebut. Ya, la.. Macamana tak gertak, ‘orang’ lain yang bersusah payah menjulang keris (kononnya nak mendaulatkan melayu), ‘orang’ lain pula yang mendapat pengiktirafan. Kesian la kat ‘orang’ tu. Masih terbayang di ruang minda arjuna kejadian dalam satu Perhimpunan Agung UMNO, bersemangatnya ‘orang’ itu menjulang keris (nasib baik tak bersilat) dengan diserikan dengan sorakan ‘ampu’ daripada penyokong-penyokong UMNO ketika itu dan alih-alih sekarang ini, musuh dan orang yang pernah ditampar, disepak, diterajang dan dimalukan oleh UMNO, Dato Seri Anwar Ibrahim pula yang mendapat pengiktirafan sebagai Ketua Imam Khalifah Besar Persatuan Seni Silat Pusaka Gayung Malaysia. Persatuan silat warisan bangsa Melayu. Siapa yang tak marah?.


Sedangkan pengiktirafan daripada Persatuan Seni Silat Pusaka Gayung ini adalah untuk menunaikan amanah pengasas Seni Silat Gayung Malaysia, Dato' Mior Abdul Rahman Daeng Kuning sahaja yang seolah-olah ‘terbuka’ dan ‘tahu’ siapa selayaknya menerima pengiktirafan tersebut, bukannya ada kaitan dengan politik pun namun memang sikap golongan ‘monyet-monyet yang sedang kelaparan’ ini, kalau boleh semua persatuan NGO, sukan dan lain-lain mereka mahu jadikan ‘pisang’ untuk menarik sokongan lebih-lebih lagi dekat pilihanraya walaupun selama ini mereka sudah puas menjadikan budak-budak tadika (KEMAS), sekolah-sekolah, universiti-universiti dan pelbagai institusi kerajaan lagi sebagai tempat meraih sokongan murahan. Majlis perasmian Mesyuarat Agung PIBG sekolah-sekolah dijadikan program ceramah mereka, mahasiswa-mahasiswi universiti dikerah dan dipaksa untuk menghadiri program mereka dan banyak lagi bukti ke ‘tolol’ an mereka dalam menyalahgunakan kuasa yang diberikan oleh rakyat. Cuba anda bayangkan apa akan jadi andai diberi pengiktirafan ini kepada mereka?.. Tentu keris takkan akan bertemu sarungnya..! Dijulang.. dicium dan diarak merata-rata walaupun ‘orang’ itu tidak tahu bersilat tetapi hanya tahu menghabiskan duit rakyat!.. Moga Allah campakkan hidayah kepada mereka dan menganugerahkan kita istiqamah dalam kebenaran perjuangan ini..!

Hakikatnya, memang Seni Silat Gayung adalah pembela Melayu. Sedari turun temurun. Buktinya adalah beberapa bait keramat daripada khazanah puisi nasihat dan AMANAT Allahyarham Dato' Meor Abd. Rahman, Mahaguru Silat Seni Gayong Malaysia ;

Acap-acap di tepi laut,
Buaya ganas melintang kuala;
Sebelum ajal berpantang maut,
Takkan Melayu hilang di dunia.

Anak Cina bermain gasing,
Mari bermain di kota raja;
Bangsa Melayu tidak terpusing,
Kerana setia kepada negara.

Tanah Melaka tanah pusaka,
Tempat lahir panglima negara;
Wahai pemudi juga pemuda,
Bangunlah kamu mempertahankan negara.

Tanah Melaka tanah purba,
Tempat berbagai aneka sejarah;
Kalau kata sudah dikota,
Pantang Melayu menyerah kalah.


Ayuh, wahai pendekar-pendekar Gayung.. realitikan AMANAT Mahaguru. Bangsa Melayu perlu dibela..! Agama Islam perlu dipelihara! Kerana kedua-duanya adalah penting bagi kita. Terjaganya Islam akan menjadikan Melayu dibela..! Usah gentar pada musuh.. hancurkan mereka yang ingin merosakkan Agama, lawan mereka yang ingin memijak lumat Bangsa.. Ini warisan kita..! Lawan tetap lawan..!

2 comments:

tintaHati said...

Akak dulu join gayung gak...tapi la ni dah pencen..huhu..

ehem: ada try contact arjuna, tapi tak dapat la dik..ada sumthing nak khabarkan pada arjuna.. ;)

Sunan_Jati said...

ehem... hehehhe,,
salam ziarah... :P