Sunday, February 4, 2007

Wanita Dan Buaian...

Assalamualaikum..


Alhamdulillah..dapat juga arjuna meneruskan contengan ilmiah dalam ruang kecil maya ini. Imtihan dah tamat 2 hari lepas. Namun, hati ini belum lagi dipalut kelegaan selagi tak keluar natijah. Doakan arjuna berjaya!..

“ Wanita yang menghayun buaian mampu untuk menggoncang dunia!”. Ingat lagi kalam ini? Entah kali ke berapa arjuna mendengar kalam ini. Arjuna juga yakin anda pun tentu dah banyak kali mendengar kalam semangat ini. Namun apa gunanya mendengar tanpa menghayati? ..

Semalam arjuna membaca satu berita di Harian Metro yang memaparkan kisah pergaduhan ala samurai di kalangan pelajar sekolah di Manir, Terengganu. Banyak kali juga arjuna ke Manir semasa balik bercuti dulu. Masa tu heboh pasal isu melempar mercun ke sekolah tersebut. ‘ Ish..macam-macam’. Baru-baru ini pula arjuna terbaca satu berita yang memapar kisah remaja ‘terpilih’ yang membanjiri konsert di Johor walaupun ketika itu Johor sedang dilanda oleh banjir yang luar biasa. ‘Ish..ada juga ye jenis camni’. Bila arjuna call mesia 2 hari lepas, ibu arjuna mengadu yang masyarakat kampung dah makin teruk..pengedaran pil kuda, hidu gam, kecurian motor di masjid dan dah ada remaja perempuan yang melahirkan anak tidak berbapa..(nauzubillah) ‘Ish..kampung aku pun kena !’..ini baru di kampung..bagaimana pula di bandar ?..serta banyak lagi kes-kes yang arjuna yakin anda semua mengetahuinya.

Di sini, kalau kita perhatikan siapa yang patut dipersalahkan ?..mungkin kepada politikus, mereka akan mengatakan kerajaan yang salah..kerana tidak kembali kepada ajaran Islam yang hakiki tetapi menggunakan Islam Had hari untuk mengaburi mata rakyat. Betul dari satu sudut dan jelas keyataannya sekarang, semakin banyak slogan, kempen, ceramah tentang Islam Had hari, rakyat kita semakin teruk dari hari ke hari. Namun, apa yang arjuna mahu tekankan di sini adalah peranan ibu bapa yang turut memainkan tugas penting dalam memastikan didikan kepada anak-anak mengikut yang digariskan syara’.

Oleh sebab itu ‘wanita yang menghayun buaian mampu untuk menggoncangkan dunia’..kalau lah betul caranya.. ! Apa yang anda faham pada kalam ini ?..Siapa yang akan menggoncang dunia sebenarnya ?..Wanita tersebut atau anak yang dalam buaian itu ?..Ramai yang menafsirkan kalam ini ditujukan kepada wanita yang sering dipandang lemah, tetapi sebenarnya wanita mampu untuk menjadi pejuang dan menggemparkan dunia contohnya kisah keperwiraan Khaulah Al Azwar dan beberapa orang srikandi perjuangan yang lain. Namun, bagi arjuna..kalam ini juga boleh ditafsirkan dengan kehebatan wanita yang mendidik anak-anaknya sehingga menjadi kilang pejuang dan boleh menggoncang dunia dengan kehebatan akhlak dan ilmu!.

Ini kerana, andai wanita yang bergelar ibu mendidik anak-anaknya mengikut syariat Allah, InsyaAllah tiada lagi masalah yang berkaitan akhlak dan masalah-masalah lain kerana di sana telah terbina sebuah keluarga Islamik yang akan melahirkan masyarakat Islamik serta kemudiannya negara yang Islamik !. Tidak payah guna slogan Islam Had hari pun..

Sekarang, cuba putarkan ingatan kita kembali kepada sirah perjuangan di zaman Rasululullah SAW dahulu, mungkin anda pernah terbaca kisah seorang wanita yang menangis apabila tiga orang anaknya telah syahid dan beliau sedih bukan kerana kesyahidan anak-anaknya itu tetapi kerana sudah tidak ada lagi anaknya yang mahu dihantar ke medan jihad !.Wanita yang Ibu seperti inilah yang kita mahukan. Bukan Ibu yang menangis dan turut mengajar anaknya menangis bila ada artis yang terkeluar dalam rancangan maksiat Akademi Fantasia !

Bila bercakap tentang artis, arjuna amat geram dan marah bila membaca dalam akhbar tentang permohonan maaf seorang artis yang turut bergelar ibu tentang kelancangan, kebiadapan, kekurangan ajar artis ini menghina Saidatina Khadijah Radhiallahu’anHa. Kalimah " tua nak mampus " ditujukan kepada Saidatina Khadijah Radhiallahu’anHa. Apa taraf dia untuk membandingkan dirinya dengan Saidatina Khadijah Radhiallahu’anHa ?..Jauh langit dengan bumi!. Apa pun, arjuna mendoakan agar Allah mengampunkan artis tersebut dan moga ALLAH memberikan hidayah kepadanya.

Moga Allah memelihara keturunan kita daripada kerosakan akhlak dan membersihkan kekotoran noda dan dosa dalam jiwa masyarakat di negara kita!..Jadilah ibu bapa yang meletakkan Islam sebagai panduan dalam mendidik anak-anak. Baru akan wujud bukan hanya Ibu atau Bapa Mithali tetapi yang kita mahukan Keluarga Mithali!. Salam syifa’…

No comments: